Christmas… to go (?!)

Corespondenta noastră din Berlin, Cătălina Ene Onea, ne propune un amplu material despre cum sărbătoresc germanii, aflați în plin lockdown, Crăciunul de anul acesta și ce s-a întâmplat cu celebrele Târguri de Crăciun care atrăgeau mii și mii de turiști din toată lumea. Îi mulțumim Cătălinei pentru acest articol consistent, plin de informații interesante și vă invităm să-l citiți cu speranța că anul viitor situația va reveni la normal și vom putea călători fără restricțiile care au paralizat practic turismul pe întregul mapamond.

Despre târgul de Crăciun (germ. Weihnachtsmarkt), vechi și frumos obicei german, am scris de-a lungul timpului cu diferite ocazii, printre altele și în decembrie 2016 aici : https://www.travelontop.ro/targul-de-craciun-istorie-si-actualitate/

Crăciunul a fost întotdeauna considerat sărbătoarea cea mai importantă în Germania, așteptată cu bucurie și entuziasm, în special pentru momentele de căldură și emoție împărtășită în sânul familiei, mesele de Crăciun cu familia lărgită fiind un moment obligatoriu pe calendarul oricărui german;  iar perioada de Advent , cea care a făcut celebră tradiția târgului de Crăciun, preluată între timp în lumea întreagă, este considerată un timp propice întâlnirilor cu prieteni și colegi dragi. Mirosul de vin fiert și de castane coapte, grătarele sfârâinde, pline de cârnați, chiftele sau frigărui, standurile cu turtă dulce sub formă de inimă sau figurine de iarnă, cu ornamente de pom sau articole de artizanat, caruselul de lângă piramida tipică de Crăciun sau întâlnirea cu nimeni altul decât Moș Crăciun, venit el însuși la bradul cel mare, amplasat maiestuos chiar în mijlocul târgului, sunt doar câteva din atracțiile principale ale târgurilor de Crăciun, de sute de ani un ‘magnet’ pentru oameni de toate vârstele și de toate categoriile, care se întâlnesc aici pentru a împărtăși fie doar și pentru o perioadă scurtă un crez comun – Crăciunul.

În „anul Corona”, situația stă însă altfel. Și asta nu pentru că nu ar mai exista bucuria sărbătorii, ci pentru că în plină pandemie, lista cu tradiții și obiceiuri de celebrat este mai degrabă înlocuită de lista cu reguli și restricții de respectat… Multe târguri de Crăciun din Germania au fost anulate în 2020, printre ele inclusiv unele cu tradiție seculară, precum Striezelmarkt din Dresda   sau Christkindlesmarkt din  Nürenberg . Nici cele mai cunoscute târguri de la Berlin, precum cele de la Gendarmenmarkt, Alexanderplatz sau Castelul Charlottenburg, nu se mai pot desfășura sub forma cunoscută,  în special pentru a evita aglomerările de persoane, deci implicit pentru a evita riscul de infectare cu buclucașul coronavirus Covid 19, după cum se justifică decizia autorităților în comunicatele date pe această temă.

Însă, pentru a nu șterge de tot una din cele mai importante tradiții ale sărbătorilor de iarnă, s-a ales totuși o formă ‘alternativă’ a târgului de Crăciun; și anume, acolo unde spațiul o permite – ca de exemplu în Berlin în cartierele Charlottenburg și Wilmersdorf – se amenajează standuri de Crăciun în regim individual, deci nu ca parte a unui ansamblu de căsuțe, restaurante, locuri de întâlnire sau de joacă etc. Vinul fiert se poate cumpăra, așadar, doar în aceste condiții, la fel și mult-iubitele dulciuri de sezon, însă totul în regim „to go”, adică la pachet. Se dorește evitarea aglomerărilor umane, tocmai de aceea este interzisă montarea de mese sau bănci în locurile alese pentru amenajare, iar persoanele care trec pe la diferitele standuri sunt încurajate să se îndepărteze cât mai repede  după ce și-au procurat produsele dorite. (Atenție: odată cu Lockdown-ul sever din 16 decembrie nu se mai permite consumul de băuturi alcoolice în spații publice).

Se spune că cel mai sigur ar fi ca fiecare să consume produsele de la târgul de Crăciun la el acasă, însă nici în locuințele personale nu este permis să se întâlnească persoane din mai mult de două gospodării. Doar la masa de Crăciun, între 24 și 26 decembrie, se poate face o excepție și au voie să fie împreună (maxim) 5 persoane din diferite gospodării, o excepție de la legea actuală destul de severă, de care s-a ținut cu dinții, pentru a încerca să se salveze cât de cât Crăciunul în familie… Cine dorește însă să se vadă cu familia, este bine să stea  în prealabil într-o autoizolare la domiciliu sau măcar să evite pe cât posibil contactele sociale cu 10-14 zile înainte de momentul revederii, se recomandă de autorități.

Ca o altă formă de compensație, în 2020 există și „Crăciunul la cutie” – cutiuțe cu preparate tipice de la Weihnachtsmarkt, cum ar fi fursecuri de diferite feluri, turtă dulce, vin fiert sau cidru, migdale prăjite ș.a., precum și o mulțime de rețete făcute acum public, pentru ca fiecare să își poată pregăti chiar în propria bucătărie bunătățile de la Târgul de Crăciun. Aici, de exemplu, rețeta pentru migdale prăjite și trase în ciocolată, cu scorțișoară și cacao, de la Cofetăria Graff din Frankfurt.

Și Revelionul  2021 stă sub semnul Corona: celebra petrecere de la Poarta Brandenburg, simbolul Revelionului în Germania, la care de obicei se strângeau peste un milion de oameni, are loc anul acesta sub formă de transmisiune live la TV, fără public, doar cu moderatorii și starurile invitate pe scenă. În același timp, comercializarea de artificii și articole pirotehnice a fost  interzisă.  Pe portalul berlin.de, pagina de internet a municipalității, sunt liniștiți, totuși, cei cu chef de party în noaptea dintre ani: „Cine dorește să petreacă, o poate face fără probleme la el acasă” (în condițiile permise de ordonanțele pandemiei, firește), li se comunică berlinezilor –  o frază, pe cât de adevărată, pe atât de hilară în contextul de până acum, cel cunoscut de noi al sărbătorilor de iarnă…

Cu ocazia Târgurilor de Crăciun și diferitelor petreceri de Revelion, ajungeau de obicei în luna decembrie în Germania oameni din toate colțurile lumii. Granițele nu sunt închise nici acum, dar se recomandă cu tărie evitarea oricăror călătorii nenecesare. În plus, pentru cei care ajung în Germania din  așa-numitele „zone de risc”, există câteva restricții, de care aceștia trebuie să țină cont. Și România figurează actualmente pe lista țărilor de risc emisă de Institutul Robert Koch, ceea ce înseamnă că o intrare din România în Germania presupune respectarea unor pași importanți, printre care înregistrarea digitală în sistemul serviciului de sănătate german, respectiv o carantină de 10 zile (cu posibilitate de scurtare la 5 zile, în baza unui test negativ efectuat în ziua a 5-a de izolare). Lista cu zonele de risc este actualizată în mod constant de autoritățile germane și poate fi accesată la https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Risikogebiete_neu.html iar condițiile generale de călătorie, carantină, testare etc. pot fi găsite pe site-ul Ministerului German de Externe   . Având în vedere că Germania este un stat federal, este de reținut și că măsurile și restricțiile  adoptate  pot varia de la Land la Land și chiar de la oraș la oraș, iar în Berlin inclusiv de la un Bezirk (sector) la altul. De aceea, în caz de călătorie spre Germania, este esențial să se verifice în timp real condițiile specifice locului  în care urmează să se ajungă.

Berlinul este din 16 decembrie în „Lockdown sever”, acest lucru traducându-se prin faptul că toate magazinele sau facilitățile considerate „neesențiale” trebuie să rămână închise. Printre altele, după închiderea sălilor de concert, muzeu, expoziție, cinema sau fitness, impusă la 2 noiembrie a.c., se spune acum (din nou) adio saloanelor de masaj, tatuaj, coafor și frizerie, micilor buticuri, respectiv tuturor spațiilor de comercializare cu de-amănuntul care nu vând produse de alimentație, drogherie sau farmacie. Restaurantele și cafenele pot funcționa doar în regim de comandă pentru consumul în exteriorul localului; multe localuri au preferat însă să rămână închise și și-au trimis angajații în șomaj tehnic, după calculele lor nerentând să țină deschis doar pentru comezi sporadice. Și multe magazine sau spații în care se desfășurau diferite activități cu public sau mici afaceri personale își au acum vitrinele sau chiar încăperile goale. Din păcate, după ani de activitate, dau faliment în prezent din ce în ce mai multe firme și întreprinderi mici și mijlocii, care nu au reușit să se mențină la suprafață în condițiile extrem de dificile ale unui an pe care se pare că toată lumea își dorește să îl încheie cât mai curând.  Îmi aduc aminte și acum cu stupoare de atitudinea de-a dreptul ostilă a unui proprietar de magazin care anunța într-un mesaj scris cu mult bold și majuscule, afișat pe fereastra magazinului, că după 15 ani de existență e obligat să închidă registrele (pe minus), și își vărsa năduful pe ultimii clienții care îi mai treceau pragul, de parcă ar fi avut vreo vină aceștia… Realitatea este că nu ai cum să nu remarci o boare de criză care plutește în aer în perioada de față, atât la nivel economic, cât și la nivel colectiv-social, dar mai ales la nivel individual, de multe ori în plan psihologic sau emoțional, de unde și dictonul care tot umblă pe internet zilele astea: “Merry Crisis and a happy new fear” (sursa: Facebook), un joc de cuvinte trist și chiar deprimant, cu atât mai mult cu cât surprinde o stare de fapt actuală…

Nu ne rămâne decât să sperăm că vom face față cu bine tuturor provocărilor la care ne supun vremurile prezente, că spitalele vor avea capacitate să îi ajute pe toți cei care au nevoie în perioada Sărbătorilor, iar că în ciuda oricăror greutăți și dificultăți, păstrăm Crăciunul în suflet și nu uităm să ne bucurăm de ceea ce este cu adevărat important în această sărbătoare: miracolul nașterii Domnului.

Crăciun fericit și…”Sănătate, că-i mai bună decât toate!”

Text și imagini: Cătălina Ene Onea

 

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.